Let op Onze website maakt gebruik van cookies, door verder te gaan op onze website gaan wij er vanuit dat u hiermee akkoord gaat. Doorgaan en accepteren of lees eerst onze Privacybeleid.
ALLE TYPE KATALYSATOREN
ROETFILTER SYSTEMEN
PROFESSIONELE ROETFILTER REINIGING
REBUILD SERVICE

Garantievoorwaarden

Op alle direct-fit roetfilters en katalysatoren geven wij een volledige garantie van 2 jaar vanaf het moment van aankoop.

Wanneer het product binnen 2 jaar niet meer aan de eisen voldoet, dan wordt dit door EHC Teknik na het doorlopen van de garantieprocedure direct vervangen of hersteld.

De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden nadat EHC Teknik het product heeft hersteld of vervangen en daarna nog steeds niet blijkt te voldoen.

De bijgeleverde montage voorschriften dienen altijd in acht genomen te worden.


Katalysator

De levensduur voor een katalysator is min. 100.000km. Is dit niet het geval dan ligt de oorzaak meestal bij:

  • Externe schade
  • Verstopping of verontreiniging
  • Olie/Antivries vervuiling
  • Oververhitting

Bij bovengenoemde problemen vervalt de garantie !Verhelp eerst de oorzaak voordat u een nieuwe katalysator plaatst! Wanneer dit niet gebeurt zal ook de nieuwe katalysator snel niet meer functioneren. Lees hierover meer onder kop. A. Meer informatie over katalysatoren.


Roetfilter (DPF)

In een goed functionerende motor heeft een DPF een levensduur van 80.000 tot 140.000 km. Een DPF is slechts een tijdelijke opslag voor uitlaatgasstofdeeltjes, het filterelement heeft enkel als functie het roet te vangen.

De kans dat er een productiefout in een DPF zit is verwaarloosbaar. In de meeste gevallen is een storing in een roetfilter het gevolg slecht werkende motor (gebruik de minimum checklist om eventuele motorproblemen op te sporen).

Pas als de volledige motor werkt volgens de fabrieksspecificaties zal het roetfilter presteren zoals vereist.

Een regeneratie die niet gelijk is aan de oorspronkelijke fabriekssequentie zal het filter binnen enkele uren doen vullen met roet.

Bij het niet volgen van de minimum checklist dekt de garantie het nieuwe roetfilters niet!

Lees hierover meer onder kop B. Meer informatie over roetfilters.

A. Meer informatie katalysatoren

Externe schade
Het keramische materiaal (monoliet) in de katalysator is gemaakt van lichtgewicht, dun wandig en breekbaar materiaal. Een isolerende laag rond de monoliet houdt de monoliet op zijn plaats en biedt enige vorm van bescherming tegen beschadigingen van buitenaf. Overigens kunnen er wel breuken ontstaan in het keramische materiaal door onder andere verkeerdrempels en stenen op de weg. Daarnaast kan ook een slechte montage, losgekomen uitlaatmontagepasta en een kapot uitlaatsysteem het keramische materiaal beschadigen.

Verstopt of verontreinigd
Verkeerde brandstof kan als gevolg hebben dat katalysatoren verstoppen en/of verontreinigde geraken.Door gebruik van loodhoudende brandstoffen of lood vervangende additieven verstopt het keramische materiaal en stopt het de werking hiervan. Op het moment dat er olie of antivries in het uitlaatsysteem komt, kan dit de luchtdoorlaat blokkeren doordat er een zware roet laag wordt afgezet in de katalysator tegen de keramische platen. Hierdoor kan het binnenwerk van de katalysator verstopt geraken met als gevolg dat tegendruk in de motor te hoog wordt. Hierdoor kan vermogensverlies ontstaan en kan de motor oververhit geraken. Dit kan lekke pakkingen, versleten zuigerringen of andere beschadigde motoronderdelen veroorzaken.

Oververhitting
Wanneer overtollige brandstof in het uitlaatsysteem komt, zal dit bij het bereiken van de katalysator verbranden. Oververhitting en verbranden van de edelmetalen kunnen het gevolg zijn. De katalysator verliest zijn werking en bij ernstige gevallen smelt het keramische deel en raakt de katalysator verstopt. Mogelijke oorzaken zijn een verkeerde brandstofverhouding, verkeerde afstelling van de motor, gecorrodeerde bougies, kapotte lambda sondes of niet goede werkende injectoren.

Geluidsdemping
Ondanks de geluiddempende kwaliteiten moet de katalysator niet bestempeld worden als geluidsdemper. Er kan een rammelend en/of fluitend geluid ontstaan wanneer er overmatig brandstof in de katalysator aanwezig is welke de isolerende beschermlaag wegbrandt.

B. Meer informatie roetfilters

De functie van een roetfilter is om roet af te vangen. Het opgevangen roet in moet regelmatig worden verbrandt. Voor deze verbranding, de zogenoemde regeneratie, is het motormanagement, met of zonder een OBD-systeem, verantwoordelijk. Wanneer voor het motormanagement al de parameters juist zijn, dan zal de regeneratie plaatsvinden.

Wanneer het roetfilter (DPF) niet regenereert, of wanneer de regeneratie wordt afgebroken, dan vult het roetfilter zich met zwarte koolstof deeltjes. Afhankelijk van de algemene toestand van de motor kan het filter reeds na een paar uur dichtslibben, met als gevolg dat de regeneratie niet meer plaats kan vinden.

In het ergste geval kan het filter versmelten!

In een goed functionerende motor heeft een DPF een levensduur van 80.000 en 140.000 km. Na elke regeneratie blijft er een klein restproduct achter. Dit restproduct, bekend als as, blijft achter in het filter.De as kan alleen verwijderd worden dmv een professionele reiniging. Het roetfilter moet gedemonteerd worden vooraleer het gereinigd kan worden.Sommige auto's hebben een zogenoemde as teller. Dit deel van het motormanagement telt het aantal regeneraties en bepaalt wanneer het filter moet worden vervangen.

Het onjuist functioneren van het motormanagementsysteem kan er voor zorgen dat er veel korte onnodige regeneraties plaatsvinden. Hierdoor loopt de teller sneller dan normaal op waardoor het is het OBD-systeem te vroeg aangeeft dat het filter moet worden vervangen.

Wanneer de checklist niet in acht genomen wordt, heeft de installatie van een nieuw of gereinigd DPF-systeem geen zin.

De regeneratie die geactiveerd wordt door het motormanagement van het voertuig verbrandt het roet dat in het filter aanwezig is.Zelfs de kleinste fout in de volledige verbrandingsketting verhoogt de hoeveelheid roet.Een regeneratie die niet gelijk is aan de oorspronkelijke fabriekssequentie zal het filter binnen enkele uren doen vullen met roet.

Minimum Checklist

  • Nieuwe olie
  • Nieuw oliefilter
  • Nieuw luchtfilter
  • Injector testen
  • Compressie-test
  • Starter en batterijtest
  • Controleren of vernieuwen gloeibougies
  • Controleer motormanagement
  • Controleer additief niveau, type, kwaliteit
  • Controleer olieverbruik
  • Controleer koelvloeistof verbruik
  • Controleer koppakking lekkage
  • Bekijk werking en/of de regeneratiefrequentie
  • Controleer de kwaliteit en capaciteit van de (pre) katalysator
  • Controleer lambda sensoren
  • Controleer EGR-klep

Pas als de volledige keten werkt volgens de fabrieksspecificaties zal het roetfilter presteren zoals vereist.